Pinterest jest to portal społecznościowy, który został wprowadzony na rynek w 2010 roku. Użytkownikami portalu są zarówno osoby indywidualne, jak i jednostki biznesowe. Jest on popularny głównie wśród kobiet.
Użytkownicy Pinterest.com mogą przypiąć (z ang. pin) swoje ulubione zdjęcia lub obrazy do wirtualnej tablicy (z ang. board), a następnie uporządkować je tematycznie i stworzyć w ten sposób różnorodne kolekcje. Dodatkowo użytkownicy mogą komentować i dopinać (z ang. re-pin) obrazy innych użytkowników do swojej tablicy.
Zanim stworzymy naszą pierwszą tablicę, należy raz jeszcze zidentyfikować docelowych klientów. Następnie trzeba zastanowić się, jakie są ich zainteresowania związane bezpośrednio i pośrednio z oferowanymi przez nas produktami lub usługami. Na przykład jeśli sprzedajemy meble kuchenne, to produktem pośrednio powiązanym, który przyciągnie uwagę klienta, będzie informacja o sprzęcie AGD. Celem takiej analizy jest doprecyzowanie szeroko rozumianych potrzeb potencjalnych klientów, tak aby maksymalizować ich poczucie zadowolenia na drodze szukania produktu lub usługi, którymi są zainteresowani. Z drugiej strony pomoże nam to uniknąć bałaganu wynikającego z przypinania do naszych tablic zbyt wielu zdjęć niezwiązanych bezpośrednio z profilem naszej działalności. Brak przejrzystości może tylko odstraszyć potencjalnego klienta.
Pod zdjęciem powinien się znaleźć opis. Opis ten może się składać maksymalnie z 500 znaków, dlatego należy używać słów kluczowych i konstruować komentarz w sposób jak najbardziej precyzyjny. Opis może też zawierać link do naszej strony internetowej. Warto pamiętać, że nie musimy sami tworzyć treści naszego profilu. W tym celu możemy zamieszczać w komentarzu fragmenty wypowiedzi niezależnych ekspertów. Dzięki temu opisy będą miały charakter edukacyjny, a różnorodność źródeł uwydatni naszą pozycję ekspercką. Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku zawsze powinno się wskazać autora lub miejsce, z którego zaczerpnęliśmy daną informację.
Dodatkowym atutem Pinterest.com są grupy dyskusyjne. Można je wykorzystać na przykład do badania rynku w momencie wprowadzania nowego produktu. Warto też pytać o opinie dotyczące produktów już obecnych na rynku
Czasami można stworzyć osobną tablicę w celu prezentacji klientów, którzy ostatnio zakupili nasze produkty lub skorzystali z naszych usług. Należy jednak pamiętać, że musimy uzyskać od nich zgodę, na prezentację ich wizerunku. Poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że w ten sposób ujawnimy również konkurencji bazę naszych klientów. Jeżeli mimo wszystko uważamy, że to nie stanowi zagrożenia dla naszego biznesu, możemy spróbować. Rekomendacje klientów są najlepszą reklamą.
Pinterest.com oferuje całą gamę bezpłatnych narzędzi analitycznych służących do analizy, które obrazy, zdjęcia czy opisy wzbudzają najwyższe zainteresowanie.
Na koniec warto wymienić inną zaletę portalu, podobnie jak Facebook, Google+, Linkedin czy Twitter, również Pinterest może być narzędziem marketingu krzyżowego tzn. ikonę Pin It można zamieścić na naszych profilach utworzonych na pozostałych portalach społecznościowych, których jesteśmy użytkownikami i odwrotnie.
Powyżej opisaliśmy tylko kilka zalet portalu Pinterest.com. Karen Leland w swojej książce Pinterest for Business opisuje w sposób bardzo szczegółowy i przejrzysty, jak uczynić z tego portalu efektywne narzędzie marketingowe. Polecamy!