est kilka powszechnie akceptowanych sposobów stwierdzenia ile jest wart
biznes założony przez prywatną osobę ( BusinessWeek SmallBiz, 4/16/08)
. Ale w przypadku niestabilnego biznesu jest to bardziej sztuką niż
nauką. ( Niektórzy sądzą, że jest to magia, voodoo) albo po prostu
szaleństwo.
Najlepiej jest znaleźć potencjalnego inwestora, który zasugeruje cenę wyjściową i zacząć negocjacje od tej sumy. Żeby zrozumieć, jak potencjalny inwestor doszedł do tej wartości wcale nie trzeba znać Excel-a, lub modeli przepływów pieniężnych. W zamian za to należy rozumieć następujące podstawowe zasady.
Oszacowana wartość firmy nosi nazwę wartościowania przed pieniężnego. Wartość po pieniężna mówi natomiast, ile przedsiębiorstwo jest warte po zainwestowaniu w nie. Na przykład: firma ma wartość przed pieniężną 3 miliony dolarów, po dokonaniu inwestycji w wysokości 1 miliona, wartość po pieniężna tej samej firmy wynosi 4 miliony dolarów, a nowy inwestor posiada 25% firmy ( 1 milion zainwestowany, podzielony przez 4 miliony wartości po pieniężnej) .
Należy pamiętać, że wartość przed pieniężna jest tematem wielu dyskusji. Inwestorzy najczęściej chcą wyciągnąć z inwestycji 10 krotność wkładu, po to żeby zrekompensować sobie ryzyko, które ponoszą inwestując w nową i niestabilną firmę. Ich udział w przedsiębiorstwie będzie wynosił nawet 20-50%.
Żeby zatrzymał się na 20%:
- Rynek musi być duży ( większy niż 1 miliard dolarów, ,
- Produkt musi pokonać konkurencję, pod względem jakości jak i kosztów,
- Przedsiębiorstwo musi wymagać małych nakładów dodatkowego kapitału, żeby być zyskowne,
- Na rynku są obecni klienci typu beta i inne pozytywne znaki zainteresowania ze strony klientów,
- Własności niematerialne i prawne chronione są patentami i prawem autorskim
- Posiadanie zespołu zarządców, którzy są w stanie kierować przedsiębiorstwem nie tylko w fazie początkowej
Korzystne jest kiedy przedsiębiorstwo działa w modnej branży. Inwestorzy łatwo wpadają wtedy w euforię i szastają pieniędzmi, co prowadzi do wzrostu wartości. Duży wpływ ma też szerokie otoczenie ekonomiczne, np. spowolnienie gospodarcze.
Należy umówić się na spotkania z dużą ilością inwestorów w przeciągu kilku tygodni. Stworzy to wrażenie konieczności podjęcia szybkiej decyzji ze strony inwestora i da przewagę w negocjacjach.
Niestety najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest to, że we wstępnej fazie rozwoju firma wcale nie będzie atrakcyjna dla inwestorów.