Przynależność do klastra ma też inne zalety:
- Uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach,
- Informowanie o istniejących programach pomocy wspólnotowej
- Wspólna promocja wyrobów
- Rozszerzanie sieci i pozyskiwanie nowych rynków.
Wspólne działanie w zakresie marketingu jest szalenie opłacalne. Gwarantuje mniejsze koszty jednostkowe i dotarcie do większej grupy odbiorczej. Powiązania kooperacyjne powinny zaistnieć między największymi konkurentami na rynku. Stało się tak w przypadku Wielkopolskiego Klastra Motoryzacyjnego.
Klaster ma większą siłę przebicia jeśli chodzi o kontakty z władzami rejonu. Dzięki niemu łatwiej też nawiązać współpracę z zagranicznymi organizacji. Na przykład w Niemczech klastrów nie brakuje. Współpraca międzynarodowa takich organizacji finansowana jest ze środków PARP w ramach programu Innovation Express.
Sieci powiązań finansowane są z Siódmego Programu Ramowego.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych ogłosiła właśnie konkurs na organizację klastrów w województwie mazowieckim. Na cel ten przeznaczono 10 mln euro.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją artykułu, który ukazał się w dzisiejszym wydaniu Gazety Prawnej.
Adres internetowy:
Foto: bkee.pl