Z tego powodu resort gospodarki zdecydował się na wprowadzenie w życie nowych form podpisu:
- podpis zaawansowany,
- podpis urzędowy
- i pieczęć elektroniczna.
Dzięki tym nowym wzorom dostęp do usług urzędowych ma być prostszy i tańszy.
Podpis urzędowy ma być wydawany obywatelom wraz z dowodem tożsamości.
Pieczęć elektroniczna ma służyć do opatrywania elektronicznych faktur.
Wątpliwości pozostawia ustawodawstwo dotyczące podpisu zaawansowanego, czyli bezpiecznego. Nowelizacja nie poprawi częstotliwości korzystania z niego, o ile rząd nie zmieni inny aktów prawnych.
Sytuacja jest poważna, ponieważ coraz więcej instytucji państwowych rezygnuje z używania podpisu kwalifikowanego do kontaktów z obywatelami.
Ministerstwo finansów umożliwia składanie zeznań podatkowych PIT-37 bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Podobne rozwiązanie zastosuje też ruszający od 2010 roku e-sąd.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją artykułu, która ukazała się w Gazecie Prawnej.
Adres internetowy:
Foto: gazetaprawna.pl