Mając takie pieniądze można sobie pozwolić na poważne zakupy, ale również można sobie pozwolić na zakup czegoś niepozornego, jak np. pojemnika na żywność japońskiej firmy Takashimaya. Zapewne zastanawiacie się dlaczego ten przedmiot został wyceniony tak wysoko? Założona w 1892 roku firma Takashimaya chcąc uczcić kolejną rocznicę swojego istnienia zaproponowała swoim klientom nietypowy osechi-ryōri. Czyli tradycyjny, japoński posiłek jadany z okazji nadejścia nowego roku. W jego skład wchodzą m.in.: owoce morza, ryby, warzywa.
O ile potrawy tworzące osechi-ryōri, poza dobrą jakością, nie będą wyróżniały się niczym szczególnym, mniej typowy będzie sposób ich podania. Tradycyjne potrawy noworoczne serwuje się w Japonii w kwadratowych, 3-częściowych wykonanych z drewna lub laki, pudełkach. Łamiąc japońską tradycję, wysoko ceniącą umiarkowanie, firma Takashimaya postanowiła zaoferować osechi-ryōri w pudełku, wykonanym ze złota. Opakowania – wraz z umieszczonymi w nich specjałami – zostały wycenione na 229 tys. dolarów. (po obecnym kursie złotego ok 760 tys. złotych). Oczywiście większa część ceny to rynkowa wartość złota, która jak wiem czasem się zmienia.
Kwadratowe opakowanie o boku 20 cm waży 3 kg. Każde ze złotych pudełek jest dziełem sztuki, wykonywanym indywidualnie przez cenionego, japońskiego złotnika Koichi Ishikawę. Ornamenty, które pokrywają złote pudełko zaprojektował sędziwy artysta Hoseki Okuyama.
Producent nie przewiduje używania pudełka w mikrofalówkach i zmywania w zmywarkach.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy tego typu biznes jest opłacalny. Wiemy jedno, że nie każdy może sobie pozwolić na taki zakup. Więc grono potencjalnych odbiorców dość nieliczne.
Artur Stasiak
Adres internetowy: takashimaya.co.jp
Zdjęcia: takashimaya.co.jp
Podobne artykuły:
Odrobina stylu czyli sushi podane inaczej
Agencja oferuje reklamy z mchu i bakterii
Flogos reklamowa piana i pomysł na biznes