Polski rynek branży funeralnej wart jest ok 150 milionów złotych. Przeciętnemu Kowalskiemu jest mało znany, dopóki nie będzie zmuszony skorzystać z jednego z zakładów pogrzebowych. Zaczynanie swojego biznesu w takiej branży nie musi być odległym i egzotycznym pomysłem. Na przykładzie firmy Funea, pokażemy że jest to jak najbardziej możliwe. Firma z Wrocławia jest tegorocznym laureatem konkursu na biznesplany organizowanego wspólnie przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości oraz Fundację BRE Banku.
Jak wspomnieliśmy na początku firma Funea zajmuje się produkcją i sprzedażą urn pogrzebowych. Stworzona została przez dwóch studentów. Swoją przygodę z branżą funeralną panowie rozpoczęli w październiku 2011 roku, kiedy to otworzyli swoją firmę w ramach AIP przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Jeden ze wspólników Piotr Adamik studiuje zarządzanie na SGH, zaś drugi Wojciech Szwarc studiuje wzornictwo przemysłowe na Akademii Sztuk Pięknych. To pokazuje, jak można połączyć różne umiejętności i stworzyć dobrze działający biznes. Jedna osoba odpowiada za sprawy związane z częścią biznesową, druga za kwestie związane z projektowaniem urn.
Podstawowym produktem firmy Funea jest urna Trada. Połączenie litego drewna oraz ręcznie wykonywanych elementów szklanych. Innym produktem firmy są np. urny z serii Omnia, które charakteryzuje innowacyjny projekt, gdyż są one w kształcie kuli i jest to połączenie drewna, metalu oraz ceramiki. Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej firmy można uzyskać całą ofertę wraz z cennikiem.
Konkurs na biznesplany organizowany przez fundację Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości oraz wspierany przez fundację BRE Banku jest największym tego typu konkursem w kraju. Nagrodą za wygraną w powyższym konkursie jest 10 tysięcy złotych.
Perspektywy rozwoju tego typu firmy są obiecujące. W Polce wykonuje się coraz więcej kremacji, co jest związane m.in. z obniżeniem wysokości zasiłku pogrzebowego czy postępującą laicyzacją społeczeństwa. Dodatkową szansą rozwoju takiej firmy jest eksport jej wyrobów do krajów Europy Zachodniej. Mimo że tam branża funeralna jest o wiele bardziej rozwinięta niż w Polsce, to trudno znaleźć produkty, o tak unikalnych projektach, jakie proponuje choćby firma Funea.
Prowadzenie firmy w branży funeralnej nie jest zadaniem łatwym. Musi to wyglądać przede wszystkim wiarygodnie. Mimo że branża pogrzebowa wydaje się odległa i tajemnicza, przykład firmy z Wrocławia pokazuje, że ten rynek cały czas głodny jest innowacji i ciekawych pomysłów.
Artur Stasiak
Adres internetowy: funea.pl
Zdjęcia: funea.pl
Podobne artykuły: